Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu

Er kan geheimhouding worden opgelegd op stukken voor het Algemeen Bestuur, of het college en alles wat daarover gezegd wordt.
Dit kan op grond van een belang, zoals dat wordt genoemd in artikel 5.1 van de Wet open overheid (Woo)*, in samenhang met de artikelen 35 (AB), 55b, 55c, 55d van de
Waterschapswet. Ook de dijkgraaf kan op grond van deze artikelen (voorlopige) geheimhouding opleggen.


Geheimhoudingsregister
Bestuursondersteuning van het Waterschap Zuiderzeeland houdt sinds 2019 voor de algemene vergadering en het college een register bij van de stukken waarop geheimhouding rust. Dit register geeft een overzicht van de geheimhoudingsbesluiten die het algemeen bestuur heeft genomen. Het gaat daarbij ook om de bekrachtiging van (voorlopige) geheimhoudingsbesluiten van college of de dijkgraaf.

Een andere (neven)functie naast het politiek ambt komt regelmatig voor, betaald of onbetaald. Bestuursleden hebben vaak een andere (hoofd)betrekking naast het bestuurslidmaatschap en voor heemraden en dijkgraven geldt dat sprake kan zijn van één of meerdere q.q. nevenfuncties (aan het ambt verbonden nevenfuncties).


Een bestuurder of heemraad die nevenfuncties vervult naast zijn politieke ambt moet altijd alert zijn op (schijn van) belangenverstrengeling. Nevenfuncties kunnen het onafhankelijk oordeel in gevaar brengen en/of het functioneren van de ambtsdrager negatief beïnvloeden.


Checks
In de Waterschapswet staan voor AV-leden, heemraden en dijkgraven de nevenfuncties genoemd die onverenigbaar zijn met hun ambt (artikelen 44.a en 48 Waterschapswet).
Handreiking integriteit van politiek ambtsdragers bij gemeenten, provincies en waterschappen (2013, pdf)
In de handreiking geven we een aantal overwegingen mee waar rekening mee kan worden gehouden bij (de aanvaarding van) een nevenfunctie en wanneer van een q.q. nevenfunctie kan worden gesproken. NB: net als bij alle nevenfuncties kan zich ook bij q.q. nevenfuncties belangenverstrengeling voordoen.


Melding en openbaarmaking
Wanneer een bestuurder het voornemen heeft om een nevenfunctie te aanvaarden dan dient hij dit te melden. Dit is verplicht op grond van de Waterschapswet. Tevens moeten de nevenfuncties openbaar worden gemaakt. Dit geldt zowel voor bestuurdersfuncties. Openbaarmaking kan via de website of lokale krant. Belangrijk is het overzicht van nevenfunctie actueel te houden.

Conform artikel 38 van het Reglement van Orde dient schriftelijke beantwoording zo spoedig mogelijk plaats te vinden, maar in ieder geval binnen dertig dagen nadat de vragen zijn binnengekomen.

Een motie is verklaring of een politieke uitspraak van de Algemene Vergadering. Ook de Provinciale Staten, de Eerste en Tweede Kamer kennen de mogelijkheid. Meestal wordt de motie gebruikt om een oproep te doen aan het dagelijks bestuur, dus het college van de gemeente, provincie of de regering.

De AB-werkgroep Investeringen heeft de informatiebrief geïntroduceerd als nieuw instrument om het Algemeen Bestuur te informeren over bijzondere en langlopende projecten.